Pierwsza faza budowy autonomicznego statku Mayflower została zakończona w ubiegłym tygodniu w Gdańsku. Części kadłuba statku zostały przetransportowane z Gdańska do Plymouth w Wielkiej Brytanii. Pierwszy w pełni autonomiczny rejs transatlantycki odbędzie się we wrześniu 2020 roku, w 400. rocznicę powstania historycznego statku Mayflower, który zabrał pierwszych angielskich osadników do Ameryki Północnej.
Zbudowany przez morską organizację badawczą Promare, Mayflower Autonomous Ship będzie korzystać ze sztucznej inteligencji IBM, potężnych serwerów, chmury i najnowszych technologii obliczeniowych, tak aby samodzielnie nawigować i unikać zagrożeń oceanicznych na trasie z Plymouth w Anglii do Plymouth w stanie Massachusetts.
Bezzałogowa żegluga ma olbrzymi potencjał. Szacuje się, że rynek ten wart jest obecnie około 90 mld USD, a w ciągu dekady wzrośnie do 130 mld USD. Wiele z dzisiejszych statków autonomicznych jest tak naprawdę tylko zautomatyzowanymi robotami, które nie przystosowują się dynamicznie do nowych sytuacji i w dużym stopniu polegają na nadrzędnej funkcji operatora. Korzystając ze zintegrowanego zestawu technologii sztucznej inteligencji IBM, chmury obliczeniowej i edge computing, Mayflower otrzymał możliwość swobodnego niezależnego działania w najtrudniejszych warunkach na naszej planecie.
Polska wnosi istotny wkład w budowę jednego z pierwszych na świecie bezzałogowych i w pełni autonomicznych statków morskich. Właśnie zakończył się realizowany w Gdańsku pierwszy etap tego międzynarodowego projektu ekologicznego. Statek został przetransportowany do Plymouth w Wielkiej Brytanii, gdzie zostanie wyposażony w panele słoneczne, silnik elektryczny, sprzęt nawigacyjny i nowego Wirtualnego Kapitana opartego na zaawansowanych technologiach IBM. Mayflower poszerzy wiedzę ludzkości na temat oceanu i usunie bariery dla badań morskich.
Wirtualny kapitan na pokładzie
W ciągu ostatnich 2 lat zespół Mayflower uczył sztuczną inteligencję statku przy użyciu ponad miliona obrazów morskich zebranych z kamer zatoki Plymouth Sound w Wielkiej Brytanii, a także baz danych open source. Aby sprostać wymaganiom procesu uczenia maszynowego, zespół użył IBM Power AC922, tej samej technologii IBM POWER, która stoi za najmocniejszymi superkomputerami AI na świecie. Wykorzystując komputerową technologię wizyjną IBM PowerAI Vision, Wirtualny Kapitan Mayflower będzie mógł samodzielnie wykrywać i klasyfikować statki, boje i wiele innych zagrożeń, które mogą się pojawić podczas pionierskiego rejsu przez Atlantyk.
Ocean jest ciągle zmieniającym się środowiskiem i dlatego Wirtualny Kapitan będzie stale dokonywał ponownej oceny sytuacji i aktualizował kurs Mayflower. Ponieważ w trakcie rejsu transatlantyckiego Mayflower nie będzie miał dostępu do szerokopasmowej łączności internetowej, wykorzysta w pełni samodzielny system edge computing. Podczas pobytu na morzu, Mayflower będzie przetwarzał dane lokalnie, zwiększając szybkość podejmowania decyzji i zmniejszając ilość przepływu i przechowywania danych na statku.
Badania nad plastikiem w oceanach
MAS to przede wszystkim statek badawczy. Będzie posiadał trzy kapsuły zawierające szereg czujników i instrumentów naukowych. Wszystkie te narzędzia będą wykorzystywane do prowadzenia badań naukowych w wielu istotnych obszarach, takich jak monitorowanie ssaków morskich, sporządzanie map poziomu morza i plastiku zalegającego w oceanach.
Plastik stanowi istotne zagrożenie dla oceanów. Ponad 700 gatunków zwierząt wchodzi w kontakt ze śmieciami morskimi, rozsianymi od równika po bieguny. Szacuje się, że ilość tworzyw sztucznych w oceanach w latach 2015-2025 potroi się. Projekt budowy autonomicznego statku MAS daje możliwość przemyślenia, w jaki sposób zbierać dane, aby lepiej zrozumieć ten globalny problem.
Relacja wideo z ukończenia pierwszego etapu podróży statku Mayflower