Powstanie podmorski tunel kolejowy między fińskimi Helsinkami a stolicą Estonii, Tallinem. Tunel o długości ok. 100 km podprowadzony zostanie pod Zatoką Fińską i pod Morzem Bałtyckim.
Budowa tunelu kosztować będzie ok. 15-20 miliardów euro, a sama konstrukcja będzie najdłuższym podmorskim tunelem kolejowym na świecie.
Projekt jest prowadzony przez FinEst Bay Area Development – spółkę, której, ciekawostka, współzałożycielem jest Peter Vesterbacka, twórca gry Angry Birds.
Tunel ma zintegrować Finlandię ze standardową europejską siecią kolejową, wprowadzaną do krajów bałtyckich dzięki projektowi Rail Baltica. Projekt zakłada budowę ok. 870-kilometrowej linii kolejowej o rozstawie 1435 milimetrów, która połączy Estonię, Łotwę i Litwę z Polską, a tym samym z europejską siecią kolejową. Do tej pory na terenie krajów bałtyckich dominuje rozstaw 1520 milimetrów, a w Finlandii 1524 milimetrów. Co oznacza, że tunel kolejowy może nie tylko stworzyć obszar metropolitalny między dwoma miastami, ale także zaoferować ważne połączenie między krajami nordyckimi a Europą Środkową.
Z Helsinek do Tallina można dostać się drogą morską, obsługiwaną przez promy i szybkie statki pasażerskie. Podróż trwa od dwóch do trzech godzin, ale ruch jest bardzo duży (Zatokę Fińską pokonuje rocznie 8 milionów ludzi) i wciąż rośnie – do 2030 ma wynieść nawet 30 milionów. Nowy tunel obsłuży rosnącą liczbę pasażerów i skróci podróż do 30 minut.
Budowa tunelu Helsinki-Tallin została zainicjowana w ramach fińsko-estońskiego projektu FinEst Link, który jest częściowo finansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt jest prowadzony przez Radę Regionalną Helsinki-Uusimaa we współpracy z miastami Helsinki i Tallin, okręgiem Harju, Fińską Agencją Transportu (FTA) oraz estońskim ministerstwem gospodarki i komunikacji.
Tagi: tunel, kolej, Zatoka Fińska