Zarząd Morskiego Portu Gdańsk przymierza się do połączenia kanałami Bałtyku z Morzem Czarnym. Właśnie powołano zespół roboczy, którego zadaniem będzie koordynacja tworzenia studium wykonalności dla pierwszego etapu projektu, czyli modernizacji drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską i Zalew Wiślany z systemem rzek na Białorusi.
Studium wykonalności obejmie modernizację drogi wodnej E-40 dla rzeki Wisły na odcinku od Gdańska do Warszawy i E-40 na odcinku od Warszawy do granicy Polska-Białoruś (Brześć) oraz drogi wodnej E 70 na odcinku od Wisły do Zalewu Wiślanego (do Elbląga).
Do zadań zespołu będzie należeć m. in. przygotowanie opisu przedmiotu zamówienia, dokumentacji przetargowej i ogłoszenie przetargu, który wyłoni wykonawcę studium. Wykonawca ma być znany w kwietniu przyszłego roku a samo studium ma
powstać do końca 2019 roku.
- Użeglowienie Wisły i stworzenie systemu dróg wodnych, który połączy Gdańsk i Warszawę z Morzem Czarnym, to dla nas jeden z priorytetów rozwojowych. Aktualnie Port Gdańsk bije kolejne rekordy wielkości przeładunków. Chcąc swobodnie obsługiwać w przyszłości rosnący wolumen, musimy zapewnić odpowiednią infrastrukturę dostępową od strony lądu, także w postaci wodnych szlaków śródlądowych. Jesteśmy też przekonani, że inwestycja ta na przestrzeni kilkunastu lat będzie jednym z głównych czynników wzrostu gospodarczego dla całego kraju – mówi Marcin Osowski, wiceprezes Morskiego Portu Gdańsk ds. Infrastruktury.
- Rewitalizacja Wisły i Bugu na odcinkach, którymi zostanie poprowadzony szlak transportowy, to nie tylko przywrócenie efektywnej żeglugi. Musimy brać pod uwagę także takie obszary jak m.in. ochrona przed powodziami, hydroenergetyka, retencja wód czy turystyka. Dlatego jeszcze przed ogłoszeniem przetargu na studium wykonalności, planowanym na przełomie lat 2017 i 2018, ZMPG przeprowadzi dialog techniczny z potencjalnymi wykonawcami - mówi Edward Atanasiu, Dyrektor Działu Projektów Inwestycyjnych Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
ZMPG zaprosił do konsultacji interdyscyplinarny zespół ekspertów. W jego skład weszli m.in. naukowcy z Akademii Morskiej, Uniwersytetu Gdańskiego, Politechniki Gdańskiej, Polskiej Akademii Nauk, przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego województwa kujawsko-pomorskiego oraz Wojewody Kujawsko-Pomorskiego. Prace zespołu będą opierać się na szczegółowych analizach - począwszy od prognozy kosztów i korzyści, popytu na transport śródlądowy, skończywszy na wpływie na środowisko naturalne.
Tagi: port, sieć, kanały, Bałtyk. Morze Czarne