Pierwszy w Polsce bezzałogowy hydrodron tworzony przez firmę Marine Technology ma służyć do samodzielnego wykonywania pomiarów pod wodą. Na realizację projektu spółka pozyskała ponad 2 mln zł dofinansowania z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Hydrodron ma być katamaranem o długości 4 metrów, szerokości 2 metry i wysokości maksymalnej ok. 1 metr nad powierzchnią wody. Jednostka będzie mogła pracować przez 12 godzin z prędkością pomiarową 3 węzłów. Będzie wykonywał pomiary hydrograficzne w obszarach portów, na redach, rzekach, jeziorach, zalewach czy zatokach. Jego zaletą jest to, że będzie obywał się bez załogi. Jak zaznacza prof. Andrzej Stateczny, prezes Marine Technology, obecne pomiary wykonywane przez ludzi kilometr po kilometrze są dla załogi żmudne, czasochłonne i uciążliwe. Z kolei zdalnie sterowany i autonomiczny hydrodron umożliwi ich automatyzację. Będzie można nim sterować z brzegu bądź zaprogramować go tak, aby samodzielnie mierzył zaplanowaną trasę. Jednostka będzie wyposażona w systemy antykolizyjne, aby mogła omijać przeszkody, w tym podwodne, oraz wykrywać w celu unikania zderzenia inne jednostki pływające.
Jednostka będzie wyposażona m.in. w nowoczesną echosondę wielowiązkową mierzącą dno oraz sonar wykonujący podwodne zdjęcia za pomocą dźwięku. Dane pozwolą stworzyć model dna oraz zobaczyć, co na nim leży. Głównym przeznaczeniem hydrodronu jest tworzenie map ułatwiających nawigację statków, w przyszłości może być on jednak wykorzystywany również m.in. do sprawdzania stanu budowli hydrotechnicznych (np. zapór i śluz) czy do badania jakości wody. Niewielkie rozmary jednostki ułatwią jej transport, wodowanie i pracę na akwenach trudno dostępnych bądź niedostępnych dla większych jednostek załogowych. Takie zastosowanie jest szczególnie ważne na śródlądowych drogach wodnych.
Całkowity koszt stworzenia pierwszego hydrodrona wyniesie ponad 2,5 mln zł, z czego ponad 2 mln zł firma pozyskała z NCBiR w ramach unijnego programu Inteligentny Rozwój. Kadłub katamaranu wraz z napędem i instalacją elektryczną jest budowany w stoczni w Rekowie Górnym w pobliżu Gdyni, w firmie Cree Yacht, która specjalizuje się w produkcji nowoczesnych jachtów. Latem 2018 roku hydrodron będzie testowany na polskich akwenach. Prototyp będzie gotowy za dwa lata.