TYP: a1

Sprzedane przez Izrael pozostaje izraelskie

czwartek, 7 listopada 2024
Hanka Ciężadło

Izrael to niewielkie państwo, a transport morski ma kluczowe znaczenie dla jego gospodarki; utrzymywanie blokady morskiej przez bojowników Huti z pewnością stanowi dla niego ogromny problem, zwłaszcza że polują oni szczególnie na jednostki izraelskie. A gdyby tak… nie były one izraelskie?

Napięcie w regionie

Nie będziemy w tym miejscu analizować strasznych rzeczy, jakie obecnie dzieją się w Izraelu, ani wydawać opinii o tym, która ze stron konfliktu jest bardziej okrutna czy bezwzględna. Skupimy się na konkretach, czyli na kampanii prowadzonej przez bojowników. W wielkim skrócie polega ona na tym, że powiązani z jemeńskimi szyitami Huti polują na izraelskie statki, chcąc okazać swoje wsparcie Palestyńczykom.

Sytuacja utrzymuje się od wielu miesięcy, powodując faktyczną blokadę morską Izraela. Huti atakują wszystkie jednostki, które – jak im się wydaje – mogą płynąć do lub z tego kraju. Niekiedy zdarza im się zaatakować zupełnie przypadkowy statek, który nawet w ogólnym zarysie nie przypomina jednostek handlowych, czego przykładem może być atak na amerykański lotniskowiec „Eisenhower”. Na celowniku bojowników są jednak szczególnie statki należące do izraelskich firm. I tutaj niektórzy zobaczyli swoją szansę.

Nie z nami te numery

Właściciele izraelskich firm żeglugowych postanowili sprzedać swoje aktywa zagranicznym przedsiębiorcom. Dzięki temu statki nie będą już izraelskie – a więc teoretycznie Huti nie powinni ich atakować.

Pomysł wydaje się całkiem trafny, ale tylko w teorii; w praktyce bojownicy ogłosili właśnie, że w odpowiedzi na „informacje wywiadowcze” dotyczące takich transakcji mają zamiar utrzymać, a nawet nasilić ataki. Chcą w ten sposób wesprzeć Hamas i Hezbollah w walce przeciwko Izraelowi.

Jak powiedział rzecznik prasowy Huti, Yahya Sarea: „Informacje wywiadowcze potwierdzają, że wiele firm działających w transporcie morskim i powiązanych z Izraelem pracuje nad sprzedażą swoich aktywów i przeniesieniem własności z transportu morskiego i statków do innych firm”.

Huti zapowiedzieli, że nie uznają tego typu zmian własnościowych. Utrzymają blokadę morską Izraela dotąd, dopóki agresja się nie skończy, a oblężenie Strefy Gazy nie zostanie zniesione. Czyli… chyba niestety jeszcze długo, bo nic nie wskazuje na to, by sytuacja w regionie miała się uspokoić.

 

Tagi: Izrael, Huti, Morze Czerwone, statki
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 lipca

Zmarł Zbigniew Milewski, konstruktor jachtów, m.in. takich jak Ametyst, King's Ametyst, Topaz, Beryl, Zośka, Miś. Autor znaczącej książki "Projektowanie i budowa jachtów żaglowych"
piątek, 29 lipca 2005
Powróciła do Gdańska s/y "Panorama", jacht klubu AZS we Wrocławiu, kończąc tym samym trwający 11 miesięcy rejs Orvaldi Antarctica; w czasie rejsu odwiedzono porty Brazylii, Urugwaju, Argentyny, Chile, Peru, Ekwadoru, fiordy Patagonii, Galapagos, Wyspy
piątek, 29 lipca 2005
Ze Szczecina wypłynął s/y "Śmiały" pod Kapitanem Bolesławem Kowalskim w rejs do Ameryki Południowej z bogato rozbudowanym programem badawczym
czwartek, 29 lipca 1965
W hamburskiej stoczni zwodowano czteromasztowy bark "Pamir"; statek był przeznaczony dla niemieckiego armatora Fryderyka Laeisza do obsługi linii południowoamerykańskiej
sobota, 29 lipca 1905