W sobotę 18 czerwca gdyński port spodziewa się wizyty nowoczesnego portugalskiego okrętu podwodnego NRP Tridente. Wejście okrętu ma mieć miejsce krótko przed południem. Okręt zacumuje prawie na pewno w porcie wojennym, w awanporcie portu Gdynia.
By Pedro Vilela from Portugal - 08092010_mdn_tridente_001, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11763534 |
Najprawdopodobniej będzie to wizyta określana jako "nieoficjalna" lub "techniczna". Można przypuszczać, że jest to kolejna okazja do prezentacji techniki wojennomorskiej ze stoczni HDW wspierana przez niemieckiego producenta okrętu - ThyssenKrupp Marine Systems GmbH, do którego należy HDW. Producent ten jest zainteresowany budową okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej RP.
Typ "Tridente", znany także pod oznaczeniem U 209PN, to projekt oparty na i niemal identyczny z typem 214 stoczni Howaldtswerke-Deutsche Werft GmbH (HDW) for the Portuguese Navy. Dwa okręty tego typu zostały zakupione przez Portugalię dla zastąpienia okrętów typu "Albacora".
Okręty podwodne typu "Tridente" wyposażone są w napęd elektryczny. Elektryczne silniki napędu głównego zasilane są z baterii. Te zaś mogą być ładowane dwojako: z generatorów - zespołów prądotwórczych opartych na silnikach wysokoprężnych (1000 kVA - każdy, używanych przy wynurzeniu lub na głębokości "peryskopowej" (ściślej mówiąc przy zanurzeniu do "snorkel depth") z używanymi "chrapami", przez które może być pobierane powietrze i wydalane spaliny) lub z ogniw paliwowych (w zanurzeniu) . Ogniwa paliwowe to reaktory chemiczne, które - najprościej mówiąc - działają na zasadzie odwróconej elektrolizy. Dlatego na okręcie typu "Tridente" znajdują się pokaźne zbiorniki na płynny tlen i wodór.
Tak wyposażone okręty charakteryzują się dużą autonomicznością i są trudniejsze do wykrycia. W zanurzeniu mogą przebyć drogę z Lizbony do Przylądka Dobrej Nadziei i z powrotem w ciągu 15 dni.
Portugalska marynarka posiada dwa tego typu okręty: S160 NRP Tridente, wprowadzony do służby w maju 2010 roku i S161 NRP Arpão - w służbie od grudnia 2010 r.
Zakup okrętów był powodem licznych kontrowersji w Portugalii, kwestionowano jego celowość i wykonanie (okręty zakupiono np. początkowo bez torped). Późniejsze rozszerzanie możliwości okrętu podnosiło koszty, co stawało się powodem kolejnych kontrowersji, głównie wśród polityków portugalskich. Pojawiły się nawet plotki, że z powodu zbyt dużych kosztów utrzymania, Portugalia chce sprzedać okręty Wenezueli, szybko je jednak zdementowano.
Okręty typu "Tridente":wyporność 2020 t w zanurzeniu / 1842 t na powierzchni (1700 wg innych źródeł)
długość całkowita 67,9 m (67,7 m wg innych źródeł)
szerokość 6,35 m
średnica kadłuba wytrzymałościowego 6,3 m
wysokość 13 m
zanurzenie przy wynurzeniu 6,6 m
napęd:
2 prądnice AIP Siemens Sinavy (BZM-120); 240 KW
2 silniki spalinowe wysokopręźne MTU 16V396 TB-94; 6,24 MW
1 elektryczny silnik napędu głównego Siemens Permasyn; 2,85 MW
akumulatory, ogniwa paliwowe
zasięg 12 000 Mm (22 000 km) przy prędkości 8 węzłów
autonomiczność 60 dni
prędkość maksymalna w zanurzeniu - ponad 20 węzłów
prędkość maksymalna na powierzchni - 10 węzłów
załoga 33 osoby (17 oficerów i podoficerów, 16 marynarzy szeregowych)
miejsca dla dodatkowej obsady (w tym dla jednostki specjalnej) 14
uzbrojenie:
przystosowanie do użycia rakiet dalekiego zasięgu Sub-Harpoon UGM 84 (woda-woda i woda-ziemia)
8 wyrzutni torped 533 mm; 12 torped Alenia Marconi Systems IF-21 BlackShark, torpedy dalekiego zasięgu i miny
głębokość zanurzenia - ponad 300 m
elektronika: radar nawigacyjny Kelvin Hughes KH-1007 (F), system zarządzania walką Atlas Elektronik GmbH ISUS 90