Ustawa dotycząca budowy kanału żeglugowego łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską jest już po pierwszym czytaniu w Sejmie. Kanał ma być wybudowany do 2022 roku, ale decyzja o dokładnej lokalizacji przekopu zapadnie za dwa lata.
Fot. MGMiŻŚ |
Procedowana ustawa ustala zasady przygotowania, realizacji i finansowania przedsięwzięcia i ma usprawnić proces realizacji inwestycji. A połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu. Głównie ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy Unii a także ze względu na możliwości rozwoju gospodarczego i turystycznego tych obszarów, jakie da inwestycja. Nowa droga wodna umożliwi swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej.
Jak poinformował minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, decyzja o wyborze dokładnej lokalizacji przekopu przez Mierzeję Wiślaną zapadnie za dwa lata. Opóźnienie wynika z konieczności uzyskania oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. Jak dodał minister, ze względu na warunki ekologiczne i ukształtowanie terenu, najlepszą lokalizacją dla przekopu wydają się okolice Nowego Światu między Przebrnem a Skowronkami.
Obecnie inwestycja jest na etapie kończenia przetargu, który wyłoni wykonawcę robót projektowych, prac związanych z oceną oddziaływania przekopu na środowisko oraz raportem geologicznym. Wykonanie prac przewidzianych w przetargu ma potrwać około dwóch lat.
Tagi: Mierzeja Wiślana, przekop, inwestycja, kanał