TYP: a1

Jaka przyszłość czeka port w Elblągu?

czwartek, 28 listopada 2024
Hanka Ciężadło

Oby świetlana – chociaż na razie niewiele na to wskazuje. Od początku tego roku przez kanał przepłynęło 31 statków, co trudno uznać za imponujący wynik. Dlaczego jest, jak jest – skoro mogło być dużo lepiej?

Trudności obiektywne…

Z ustaleń reporterów portalu RMF24 wynika, że przyczyną problemu są przedłużające się procedury związane z pogłębieniem rzeki Elbląg na odcinku o długości około jednego kilometra. Warto zatem zastanowić się, z czego ta obstrukcja wynika – bo przypomnijmy, że plany były zupełnie inne. 17 września 2022 roku, w momencie otwarcia Przekopu, politycy zapowiadali, że rzeka zostanie pogłębiona w 1,5 roku.

Mamy listopad 2024, a więc zapowiadany termin minął – i wiadomo już, że poślizg będzie niemały, bowiem Urząd Morski w Gdyni informuje, że nie rozstrzygnięto jeszcze przetargu na wykonanie tych prac.

W obecnym stanie port zupełnie nie wykorzystuje swojego potencjału. Od 1 stycznia do 17 listopada bieżącego roku przepłynęło przez niego 31 statków towarowych, 32 jednostki rybackie i 1466 rekreacyjnych.

Ostatni kilometr

Przysłowie mówi, że diabeł tkwi w szczegółach – i wygląda na to, że przykład Elbląga doskonale to potwierdza. Obecnie został do pogłębienia jeden kilometr – niewiele, prawda? Dlaczego zatem po prostu go nie pogłębimy?

Jak powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, aktualnie prowadzone są prace dokumentacyjne. Podkreślił też, że w ostatnich miesiącach nastąpiła nie tylko zmiana rządu, ale też planów dotyczących specyfiki toru wodnego. Poprzednie władze planowały, że po wykonaniu prac szerokość rzeki Elbląg w dnie będzie wynosiła 20 metrów. Obecnie ministerstwo planuje, by było to 36 metrów, a to rzeczywiście spora różnica. Jeśli jednak zostanie ona wprowadzona, możliwości wykorzystania portu będą dużo większe. 

Co na to Urząd Morski?

Przedstawiciele UM w Gdyni potwierdzają, że w styczniu zostało zawarte porozumienie pomiędzy obecnym rządem a władzami samorządowymi Elbląga. Wtedy też rozpoczęto przygotowania do zrealizowania ostatniego etapu inwestycji, czyli kilometrowego odcinka prowadzącego bezpośrednio do portu w Elblągu. Dlaczego dopiero w styczniu?

Wcześniej takie porozumienie było niemożliwe z uwagi na długotrwały spór pomiędzy ówczesnym rządem a samorządem. Dotyczył on tego, kto powinien zapłacić za ten ostatni kilometr. Teraz wiadomo już, że strona rządowa.

Na razie – papierologia

W listopadzie 2024 roku postęp prac na ostatnim, kilometrowym odcinku, widać głównie w dokumentacji; dobre i to. Wiadomo, że opracowane zostały następujące dokumenty:

  • raport z analizy geologicznej,
  • raport z określenia konsystencji osadów (chodziło głównie o związki azotu i fosforu),
  • Karta Informacyjna Przedsięwzięcia.

Teraz pozostaje uzyskać decyzje środowiskowe oraz analizy dotyczące nowej szerokości toru wodnego w dnie. A potem już tylko przetarg – i… zobaczymy. Jak mówi Michał Missan, prezydent Elbląga, zakończenie realizacji ostatniego etapu inwestycji może się przedłużyć; być może nawet do 2029 roku.

Tagi: Elblag, przekop, kanał
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 lipca

Zmarł Zbigniew Milewski, konstruktor jachtów, m.in. takich jak Ametyst, King's Ametyst, Topaz, Beryl, Zośka, Miś. Autor znaczącej książki "Projektowanie i budowa jachtów żaglowych"
piątek, 29 lipca 2005
Powróciła do Gdańska s/y "Panorama", jacht klubu AZS we Wrocławiu, kończąc tym samym trwający 11 miesięcy rejs Orvaldi Antarctica; w czasie rejsu odwiedzono porty Brazylii, Urugwaju, Argentyny, Chile, Peru, Ekwadoru, fiordy Patagonii, Galapagos, Wyspy
piątek, 29 lipca 2005
Ze Szczecina wypłynął s/y "Śmiały" pod Kapitanem Bolesławem Kowalskim w rejs do Ameryki Południowej z bogato rozbudowanym programem badawczym
czwartek, 29 lipca 1965
W hamburskiej stoczni zwodowano czteromasztowy bark "Pamir"; statek był przeznaczony dla niemieckiego armatora Fryderyka Laeisza do obsługi linii południowoamerykańskiej
sobota, 29 lipca 1905