TYP: a1

Transportowiec Christophe de Margerie pokonał Północną Drogę Morską

poniedziałek, 8 czerwca 2020
Z mediów

Północna Droga Morska staje się coraz bardziej dostępna dla żeglugi i transportu. Niedawno jednostka „Christophe de Margerie” pokonała pokrytą lodem część Północnej Drogi Morskiej, dostarczając skroplony gaz.

 

Obszerny materiał o historii Wielkiej Drogi Północnej przeczytacie w najbliższym, letnim numerze „Morza”. Warto do niego zajrzeć, żeby sobie uświadomić kontekst aktualnej przeprawy „Christophe de Margerie”. To statek klasy lodowej Arc7 należący do Sovcomflot a pokrytą lodem część NSR skierowaną na wschód, docierając do Cieśniny Beringa pokonał w ciągu 12 dni. Jak podał w swoim oświadczeniu największy niezależny producent gazu ziemnego w Rosji, Novatek, podróż miała długość 2563 mil morskich. Odbyła się przed tradycyjnym początkiem letniego sezonu nawigacyjnego, w przeciętnych warunkach lodowych, przy maksymalnej grubości lodu na trasie 1,3 metra. Co ciekawe, zazwyczaj transport wzdłuż NRS nie odbywa się w maju, bo to jeden z najtrudniejszych miesięcy do żeglugi.

 

Transportowiec LNG „Christophe de Margerie” wypłynął z portu Sabetta 18 maja, minął Zatokę Ob i część Morza Kara bez pomocy lodołamacza, a następnie spotkał się z lodołamaczem atomowym „Yamal”, który eskortował jednostkę przez wschodnią część NSR. Ładunkiem był LNG wyprodukowany przez Novatek Yamal LNG do Chin.

 

Tagi: Północna Droga Morska, Christophe de Margerie
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 lipca

Zmarł Zbigniew Milewski, konstruktor jachtów, m.in. takich jak Ametyst, King's Ametyst, Topaz, Beryl, Zośka, Miś. Autor znaczącej książki "Projektowanie i budowa jachtów żaglowych"
piątek, 29 lipca 2005
Powróciła do Gdańska s/y "Panorama", jacht klubu AZS we Wrocławiu, kończąc tym samym trwający 11 miesięcy rejs Orvaldi Antarctica; w czasie rejsu odwiedzono porty Brazylii, Urugwaju, Argentyny, Chile, Peru, Ekwadoru, fiordy Patagonii, Galapagos, Wyspy
piątek, 29 lipca 2005
Ze Szczecina wypłynął s/y "Śmiały" pod Kapitanem Bolesławem Kowalskim w rejs do Ameryki Południowej z bogato rozbudowanym programem badawczym
czwartek, 29 lipca 1965
W hamburskiej stoczni zwodowano czteromasztowy bark "Pamir"; statek był przeznaczony dla niemieckiego armatora Fryderyka Laeisza do obsługi linii południowoamerykańskiej
sobota, 29 lipca 1905