TYP: a1

Lodowy Jedwabny Szlak

poniedziałek, 8 lipca 2024
Hanka Ciężadło

Rosja i Chiny zacieśniają współpracę w zakresie transportu w Arktyce. Ich wspólna inicjatywa ma polegać na sieci połączeń morsko-kolejowych pod wdzięczną nazwą Arctic Express No. 1. Poniekąd sugeruje to, że w przyszłości może powstać No. 2, albo i 3. Jak to ma działać – i co będzie oznaczało dla świata?

Całkiem sprytny pomysł

Arctic Express No. 1 bywa nazywany Lodowym Jedwabnym Szlakiem. W gruncie rzeczy jest on modelowym przykładem tzw. transportu intermodalnego, czyli wykorzystującego różne sposoby przewozu ładunku, ale bez przepakowywania go do nowych opakowań. W przypadku Arctic Express No 1 założenie jest takie, żeby uzywac kontenerów, wozić je koleją z Moskwy i Petersburga aż do Archangielska, tam przeładować je na statek i posłać do przez Ocean Arktyczny do Chin. Operatorem części morskiej będzie chińska linia żeglugowa NewNew Shipping Line.

Chwila, ale takie połączenie już istnieje – od kiedy klimat zaczął nam się ocieplać, można przecież pływać Północną Drogą Morską. Rzeczywiście, można; nie zapominajmy jednak, że w logistyce liczy się czas. A nowe połączenie kolejowo-morskie pozwoli na pokonanie dystansu 13 tys. km w czasie 20-25 dni; aż o tydzień krócej, niż transport wyłącznie drogą morską. Jak napisano w oficjalnym komunikacie prasowym: „Nowa trasa ma przyspieszyć i zoptymalizować przesyłki ładunków między Rosją a Chinami."

Odwieczna przyjaźń

Jak powiedział pan Zhang Hanhui, ambasador Chin w Rosji, relacje handlowe i gospodarcze pomiędzy tymi dwoma krajami pozostały nienaruszone, nawet pomimo skomplikowanej sytuacji międzynarodowej. Podkreślił też, że w obliczu sankcji nałożonych na Rosję więzi dyplomatyczne uległy wręcz zacieśnieniu.

 „Chiny zawsze opowiadały się za pokojowym rozwojem Arktyki i tworzeniem arktycznych szlaków żeglugowych. Przez ostatnią dekadę przywódcy Chin i Rosji nadal zwracali uwagę na rozwój arktycznych szlaków żeglugowych, a rządy ustanowiły mechanizmy w celu zbadania współpracy arktycznej” – dodał. 

Tagi: Chiny, Rosja, Północna Droga Morska, logistyka, Arctic Express No. 1
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 8 września

Zmarł Wim van Acker - wybitny żeglarz lodowy, popularyzator klasy DN, m.in. w Polsce. Wielokrotny uczestnik mistrzostw Polski w żeglarstwie lodowym, mistrz Polski w 1971 r., a także człowiek, który żeglarstwu lodowemu w Polsce służył wielką pomocą fachową
niedziela, 8 września 1991
W czasie wejścia do Helu, na zewnętrzny falochron zostaje rzucony s/y "Antracyt"; dzięki szybkiej akcji ratowniczej uratowano załogę i jacht.
czwartek, 8 września 1983
Alain Colas na trimaranie "Manoureva" wystartował z Saint Malo w samotny rejs do Sydney, bijąc rekord trasy (79 dni, 6 godzin i 34 minuty).
sobota, 8 września 1973
W Portsmouth nastąpił start do pierwszych załogowych regat dookoła świata Whitbread Race. W regatach wystartowały polskie jachty "Otago" (Kpt. Zdzisław Pieńkawa) i "Copernicus" (Kpt. Zygfryd Perlicki). Regaty wygrał meksykański kecz "Sayula II".
sobota, 8 września 1973
Z Gdyni wyruszyła "Chatka Puchatków" z załogą Jerzy Tarasiewicz i Janusz Misiewicz; trasa wiodła przez Morze Północne do Boulogne, potem Calais, Port-Saint-Luis-du Rhone, rzekami, kanałami do Marsylli, Morze Śródziemne, Maderę, Martynikę, później już samo
poniedziałek, 8 września 1958
Zakończenie wyprawy Magellana - "Victoria" pod dowództwem Juana Sebastiana de Elcano dotarła do Sewilli.
poniedziałek, 8 września 1522