TYP: a1

Lodowy Jedwabny Szlak

poniedziałek, 8 lipca 2024
Hanka Ciężadło

Rosja i Chiny zacieśniają współpracę w zakresie transportu w Arktyce. Ich wspólna inicjatywa ma polegać na sieci połączeń morsko-kolejowych pod wdzięczną nazwą Arctic Express No. 1. Poniekąd sugeruje to, że w przyszłości może powstać No. 2, albo i 3. Jak to ma działać – i co będzie oznaczało dla świata?

Całkiem sprytny pomysł

Arctic Express No. 1 bywa nazywany Lodowym Jedwabnym Szlakiem. W gruncie rzeczy jest on modelowym przykładem tzw. transportu intermodalnego, czyli wykorzystującego różne sposoby przewozu ładunku, ale bez przepakowywania go do nowych opakowań. W przypadku Arctic Express No 1 założenie jest takie, żeby uzywac kontenerów, wozić je koleją z Moskwy i Petersburga aż do Archangielska, tam przeładować je na statek i posłać do przez Ocean Arktyczny do Chin. Operatorem części morskiej będzie chińska linia żeglugowa NewNew Shipping Line.

Chwila, ale takie połączenie już istnieje – od kiedy klimat zaczął nam się ocieplać, można przecież pływać Północną Drogą Morską. Rzeczywiście, można; nie zapominajmy jednak, że w logistyce liczy się czas. A nowe połączenie kolejowo-morskie pozwoli na pokonanie dystansu 13 tys. km w czasie 20-25 dni; aż o tydzień krócej, niż transport wyłącznie drogą morską. Jak napisano w oficjalnym komunikacie prasowym: „Nowa trasa ma przyspieszyć i zoptymalizować przesyłki ładunków między Rosją a Chinami."

Odwieczna przyjaźń

Jak powiedział pan Zhang Hanhui, ambasador Chin w Rosji, relacje handlowe i gospodarcze pomiędzy tymi dwoma krajami pozostały nienaruszone, nawet pomimo skomplikowanej sytuacji międzynarodowej. Podkreślił też, że w obliczu sankcji nałożonych na Rosję więzi dyplomatyczne uległy wręcz zacieśnieniu.

 „Chiny zawsze opowiadały się za pokojowym rozwojem Arktyki i tworzeniem arktycznych szlaków żeglugowych. Przez ostatnią dekadę przywódcy Chin i Rosji nadal zwracali uwagę na rozwój arktycznych szlaków żeglugowych, a rządy ustanowiły mechanizmy w celu zbadania współpracy arktycznej” – dodał. 

Tagi: Chiny, Rosja, Północna Droga Morska, logistyka, Arctic Express No. 1
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 lipca

Zmarł Zbigniew Milewski, konstruktor jachtów, m.in. takich jak Ametyst, King's Ametyst, Topaz, Beryl, Zośka, Miś. Autor znaczącej książki "Projektowanie i budowa jachtów żaglowych"
piątek, 29 lipca 2005
Powróciła do Gdańska s/y "Panorama", jacht klubu AZS we Wrocławiu, kończąc tym samym trwający 11 miesięcy rejs Orvaldi Antarctica; w czasie rejsu odwiedzono porty Brazylii, Urugwaju, Argentyny, Chile, Peru, Ekwadoru, fiordy Patagonii, Galapagos, Wyspy
piątek, 29 lipca 2005
Ze Szczecina wypłynął s/y "Śmiały" pod Kapitanem Bolesławem Kowalskim w rejs do Ameryki Południowej z bogato rozbudowanym programem badawczym
czwartek, 29 lipca 1965
W hamburskiej stoczni zwodowano czteromasztowy bark "Pamir"; statek był przeznaczony dla niemieckiego armatora Fryderyka Laeisza do obsługi linii południowoamerykańskiej
sobota, 29 lipca 1905