Połączenie wodne śródlądowe Szczecin – Berlin stało się częścią europejskiego korytarza transportowego Morze Północne-Bałtyk. Teraz Polska może się ubiegać o środki unijne na modernizację Odrzańskiej Drogi Wodnej na jej końcowym fragmencie.
Komisja Europejska opublikowała projekt nowego rozporządzenia regulującego działanie instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Wpisane w niego zostało połączenie wodne śródlądowe Świnoujście/Szczecin – Berlin.
Włączenie odcinka, który integruje polskie śródlądowe drogi wodne z siecią dróg europejskich do korytarza transportowego Morze Północne – Bałtyk, otwiera możliwości ubiegania się o środki z CEF na modernizację infrastruktury hydrotechnicznej jeszcze w ramach bieżącej perspektywy finansowej.
Odcinek Odry w okolicach Szczecina był wprawdzie elementem transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, jednak nie został włączony do żadnego z tzw. „korytarzy bazowych”, co stanowiło formalną barierę dla starania się o środki finansowe na rozwój sieci TEN-T.
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przygotowuje się do aktualizacji wytycznych w sprawie sieci TEN-T na następną perspektywę finansową opracowując program modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej.
Komisja Europejska włączyła się w prace koncepcyjne nad programem i w ramach Programu Wsparcia Reform Strukturalnych przyjęła do realizacji projekt "Wsparcie polityki rozwoju śródlądowych dróg wodnych w świetle nowego Prawa Wodnego" przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
W pierwszym etapie projektu zostanie przygotowana analiza kosztów i korzyści dla modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej. Powstanie również strategia komunikacji. Na jej podstawie będą realizowane działania promujące rozwój transportu wodnego śródlądowego w Polsce. Za wybór wykonawcy obydwu zadań odpowiada Komisja Europejska, a umowa powinna być podpisana do końca sierpnia 2018.
Tagi: Odra, droga wodna, żegluga