Światła charakterystyczne dla najważniejszych znaków

wtorek, 30 listopada 1999
Szkoła żeglarstwa 4winds
Pewnym znakom przypisano takie znaki świetlne, których nie mogą nosić inne znaki nawigacyjne. Dla przykładu - znak odosobnionego niebezpieczeństwa ma przypisany znak nocny LFl (2). Również znaki kardynalne mają swoje określone charakterystyki.
Znak kardynalny północny – mijamy od północy
Znak szczytowy– dwa stożki skierowane ku górze (na północ)
Barwa – czarno – żółty. Kolor czarny w miejscu wskazanym przez stożki (u góry)
Światło – białe migające szybkie (q) lub bardzo szybkie (VQ)
Znak kardynalny południowy – mijamy od południa
Znak szczytowy– dwa stożki skierowane ku dołowi (na południe)
Barwa – żółto – czarny. Kolor czarny w miejscu wskazanym przez stożki (u dołu)
Światło – białe 6 błysków szybkich (Q) lub bardzo szybkich (VQ) + błysk długi (LFl)
 
   
Znak kardynalny wschodni – mijamy od wschodu
Znak szczytowy – jeden stożek skierowany ku dołowi, drugi stożek ku górze, stykają się podstawami
Barwa – czarno-żółto-czarny. Kolor czarny w miejscach wskazanych przez stożki (jeden pas u dołu, drugi u góry)
Światło – białe 3 błyski szybkie (Q)lub bardzo szybkie (VQ)
   
Znak kardynalny zachodni – mijamy od zachodu
Znak szczytowy – jeden stożek skierowany ku dołowi, drugi stożek ku górze i stykają się szczytami
Barwa – żółto-czarno-żółty. Kolor czarny w miejscu wskazanym przez stożki (na środku)
Światło – białe 9 błysków szybkich (Q) lub bardzo szybkich (VQ)
 

Aby łatwiej zapamiętać charakterystyki świateł poszczególnych znaków kardynalnych można wpisać je w tarczę zegara. Kardynalna wschodnia znajdująca się na godzinie trzeciej błyska trzy razy. Kardynalna zachodnia z godziny dziewiątej błyska dziewięć razy. Południowa sześć + jeden błysk dłuższy, aby nie pomylić z zachodnia „dziewiątką”. Kardynalna północna błyska bez przerwy.

       
 


       
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 19 września

Wypłynięciem na wody Pacyfiku przez Cieśninę Beringa załoga jachtu "Stary" pod Kpt. Jackiem Wacławskim zamknęła symboliczną bramę Przejścia Północno-Zachodniego. Równolegle ze "Starym" przejście pokonał drugi polski jacht s/y "Nekton" pod Kpt. Tadeuszem N
wtorek, 19 września 2006
Zmarł Tadeusz Prechitko, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej, pilot Chorągwi ZHP w Wolnym Mieście, działacz żeglarski od 1927 r. W 1936 r. na s/y "Korsarz" wygrał wyścig na XI Igrzyska Olimpijskie z Helu do Kilonii. Na tym jachcie w 1963 r. zajął III miejsc
niedziela, 19 września 1982
Na jachcie "Kurun" wyszedł w rejs dookoła świata (z portu wyjścia Croisic do Maroka z towarzyszem żeglugi, potem już samotnie) Jacques-Yves Le Toumelin; trasa rejsu wiodła przez Atlantyk, Kanał Panamski, Markizy, Cieśninę Torresa, Kapsztad do portu wyjści
poniedziałek, 19 września 1949