Śluza kanału żeglugowego przez mierzeję została już napełniona wodą do docelowego poziomu. W praktyce oznacza to połączenie Zalewu Wiślanego oraz Zatoki Gdańskiej.
Inwestorem projektu jest Urząd Morski w Gdyni, a generalnym wykonawcą zostało konsorcjum złożone z sopockiej firmy NDI i belgijskiej Besix.
Realizacja tak dużej inwestycji, jaka jest wykonanie przekopu, wiązała się z wieloma wyzwaniami natury technologicznej oraz finansowej. Po drodze wiele się wydarzyło: pandemia, zahamowanie światowej gospodarki , a w końcu atak Rosji na Ukrainę.
I właśnie ten ostatni fakt uświadomił wszystkim, że próby dogadywania się z sąsiadami nie zawsze są możliwe. Możliwość uniezależnienia się od Rosji i znalezienia alternatywy dla pokonywania Cieśniny Piławskiej jest dzisiaj szczególnie istotna.
Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski powiedział:
Tagi: przekop, mierzeja, inwestycja