TYP: a1

Bitwa o Gotland – Delphia Challenge 2017. Najważniejsze jest bezpieczeństwo

czwartek, 7 września 2017
Informacja prasowa

Tegoroczne regaty Bitwa o Gotland są rekordowe pod względem liczby uczestników. To wyzwanie dla organizatorów, którzy nieustannie kładą nacisk na zabezpieczenie regat. Do elementów stałych, takich jak monitoring bezpieczeństwa, prognozy pogody, tracking satelitarny on-line i osłona medyczna dołączono szkolenie SAR oraz obowiązkowe wyposażenie osobiste związane z bezpieczeństwem.

[t][/t] [s]Fot. Marek Wilczek{/s]

Bezpieczeństwo zawodników to dla nas priorytet” – potwierdza Krystian Szypka, dyrektor regat. „Oczywiście nie jesteśmy w stanie wyręczyć ich w dbaniu o własne zdrowie i życie, ale zapewniając stałą, dwukierunkową komunikację, bardzo podnosimy stopień zabezpieczenia na wypadek nieoczekiwanych zdarzeń. Dodatkowe elementy, jak prognozy, osłona medyczna, szkolenie i sprzęt podnoszą poziom zabezpieczenia jeszcze bardziej. Bałtyk to morze, gdzie dwie godziny mogą decydować o życiu człowieka, a szybkie uruchomienie akcji ratowniczej SAR oraz odpowiedni przepływ informacji są kluczowe”.

 

Monitoring bezpieczeństwa w Bitwie o Gotland prowadzony jest za pomocą jachtów osłonowych i polega na kilkukrotnym w ciągu doby wywołaniu każdego jachtu według ustalonego wcześniej harmonogramu. Brak odpowiedzi na wywołanie może skutkować uruchomieniem akcji ratowniczej. Stały kontakt z zawodnikami pozwala na przekazywanie prognoz pogody i ewentualne konsultacje techniczne czy medyczne.

Instytucja jachtów osłonowych znana jest od lat w regatach Mini Transat” – mówi Radek Kowalczyk, zawodnik klasy Mini a także współorganizator Bitwy o Gotland. „Świadomość, że gdzieś niedaleko znajduje się jednostka towarzysząca jest dla samotnego żeglarza bardzo ważna.” – dodaje.

 

Prognozy pogody na potrzeby regat przygotowuje od lat zespół specjalistów współpracujących z Bitwą o Gotland – Kazimierz Sawczuk i Juliusz Orlikowski. Korzystając z najnowszych modeli prognozowania pogody, przygotowują komunikaty wysyłane na jachty cztery razy dziennie w formie SMS oraz przekazywane przez UKF. Wsparcie meteorologiczne dla zawodników obejmuje również prognozę przedstartową i odprawę pogodową w dniu startu z aktualizacją prognozy. Dodatkowo zawodnicy mogą korzystać z prognoz zewnętrznych za pośrednictwem posiadanych urządzeń (UKF, Navtex, radio, komputer). Korzystanie z routingu pogodowego jest zabronione.

 

Tracking satelitarny online, prowadzony w Bitwie o Gotland za pomocą systemu Yellowbrick, to dziś standard w regatach pełnomorskich. Urządzenia montowane na każdym ze startujących jachtów nie tylko emitują sygnał z lokalizacją jednostki, którą w czasie rzeczywistym można śledzić na dedykowanej stronie internetowej, ale również umożliwiają podstawową komunikację – zgłoszenie problemu technicznego lub zagrożenia za pomocą naciśnięcia jednego przycisku.

 

Regaty Bitwa o Gotland posiadają własną osłonę medyczną. Współpracujący z organizatorami zespół ratowników medycznych, Katarzyna Cywińska i Rafał Śledziński, zapewnia pomoc w skompletowaniu regatowej apteczki oraz odprawę medyczną połączoną z krótkim szkoleniem. W trakcie wyścigu medycy dostępni są przez całą dobę na dyżurach telefonicznych. Posiadają listy zawartości apteczek wszystkich zawodników, udzielają konsultacji medycznych, a w razie konieczności koordynują akcje udzielania pomocy medycznej z zewnątrz. Najgroźniejsze dla samotnego żeglarza są odwodnienie, wychłodzenie i spadek poziomu cukru we krwi.

Wzorem ubiegłego roku, przed startem zawodnicy przejdą obowiązkowe szkolenie ratownicze. Poprowadzi je tym razem specjalista z zakresu operacji ratowniczych z użyciem śmigłowca poszukiwawczo-ratowniczego SAR.

Liczymy, że ta wiedza nigdy się nie przyda, ale jeżeli trzeba będzie z niej skorzystać, człowiek przeszkolony działa automatycznie” – mówi Radek Kowalczyk. „Wielokrotnie przechodziłem takie szkolenia i dzięki nim w sytuacji bezpośredniego zagrożenia, która mi się przydarzyła, zadziałałem odruchowo i to uratowało mi życie” – dodaje.

 

Każdy jacht przed startem musi przejść kontrolę techniczną, co nie oznacza jedynie formalności. Przeglądy, wprowadzone na Bitwie dwa lata temu jako nowość w polskich regatach, powoli stają się standardem. Dotyczą bezpieczeństwa oraz zgodności ze świadectwem ORC (dla jachtów startujących w tej klasie).

Wymagania w zakresie wyposażenia bezpieczeństwa rosną z roku na rok. Ma to związek nie tylko z troską o bezpieczeństwo zawodników ale również z coraz większą dostępnością wyposażenia, które z pokładów supernowoczesnych jachtów ścigających się dookoła świata przenosi się do regat amatorskich. Obowiązkowymi środkami bezpieczeństwa w tym roku są kombinezon TPS, tratwa ratunkowa oraz radioboja EPIRB lub lokalizator PLB.

 

Przedstartowe indywidualne konsultacje dla zawodników poprowadzą Jarek Kaczorowski, Radek Kowalczyk, Krystian Szypka i Jacek Zieliński.

 

Sponsorem strategicznym Bitwy o Gotland – Delphia Challenge 2017 – jest firma Delphia Yachts. Pozostali sponsorzy to: Teknos-Oliva, Raymarine, Work Service, Kompas, Henri Lloyd Polska. Organizatorzy regat: Ocean Team Sailing School oraz Maristo.pl.

 

Program regat:

Sobota:

15.00 do 17.00 – Indywidualne konsultacje dla zawodników z teamem Ocean Team Sailing School:  Jarek Kaczorowski, Radek Kowalczyk, Krystian Szypka, Jacek Zieliński (biuro regat);

17.00 – Otwarcie konkursu Wielka Brzegowa Bitwa o Totem;

17.30 – Szkolenie SAR dla zawodników;

19.30 – Odprawa dla zawodników;

20.30 – Rozpoczęcie biesiady integracyjnej w Wiosce Regatowej;

22.00 – Emisja legendarnego „The Wind” w kinie Wioski Regatowej. Na seans zaprasza Jachtfilm.

 

Niedziela:

09.00 – Śniadanie dla zawodników;

10.00 – Konferencja prasowa;

10.30 – Uroczyste otwarcie regat i wspólne zdjęcie;

11.00 – Wyjście jachtów z Mariny Delphia w stronę linii startowej;

12.00 – Start regat.

 

Tagi: Bitwa o Gotland, regaty, samotnicy
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 3 grudnia

W Berdyczowie urodził się Józef Korzeniowski, pisarz marynista, znany później jako Joseph Conrad; jako młody człowiek wyemigrował do Anglii, gdzie zaciągnął się na statek. Po latach służby na morzu osiadł w południowej Anglii, gdzie zmarł w 1925 r.
czwartek, 3 grudnia 1857