Monako zwiększy swoją powierzchnię
czwartek, 15 września 2016
Księstwo Monako, jedno z najmniejszych państw świata chce zwiększyć swoją powierzchnię. Projekt zakłada budowę „ekologicznej dzielnicy” o wielkości 6 hektarów na specjalnych konstrukcjach osadzonych na dnie przylegającego do Monako morza.
CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=53548 |
Jak donosi PortalMorski,.pl pod koniec sierpnia spółka Bouygues Travaux Publics ogłosiła rozpoczęcie prac nad budową infrastruktury morskiej, stanowiącą pierwszy etap realizacji projektu, którego celem jest zwiększenie terytorium lądowego Monaco. Na dodanych 6 hektarach wybudowane zostaną budynki mieszkalne i budowle użyteczności publicznej, rozbudowane Grimaldi Forum, publiczny parking, marina z nabrzeżami dla pieszych, park, promenada nadmorska i zacieniona aleja z roślinnością, przebiegająca wzdłuż Ogrodu Japońskiego. Zakończenie realizacji projektu planuje się na 2025 r. a jego wartość to 1 mld euro.
W jaki sposób Monako planuje wybudować nowa dzielnicę? Na wybranym fragmencie morza posadowionych zostanie 18 specjalnych kesonów ze zbrojonego betonu, wysokie na 26 metrów i o masie ok. 10 000 ton każdy. Będą one zawierały komory absorbcyjne (dla przyjmowania i rozpraszania energii uderzających w nie fal morskich). Kesony te zostaną wypełnione kruszywami i materiałem ziemnym. Co ciekawe, kesony będą budowane na pokładzie specjalnej jednostki pływającej, konstrukcyjnie i funkcjonalnie podobnej do doku pływającego służącego do podnoszenia statków, a konstrukcja ta ma powstać w gdyńskiej stoczni Crist.
Jednostka o stoczniowym numerze budowy NB56 ma być przekazana, na mocy umowy podpisanej przez Crist 2 września w czerwcu przyszłego roku i będzie się znacząco różnić od typowych doków pływających znajdujących zastosowanie w stoczniach. Będzie znacznie krótszy i będzie posiadał wyższe baszty. Poza pomocniczymi, budowlanymi urządzeniami dźwigowymi będzie wyposażony przede wszystkim w główne urządzenia funkcjonalne - żurawie /wysięgniki do podawania betonu i prawdopodobnie także cztery suwnice bramowe służące do manipulacji wielką ramą z ruchomymi szalunkami. Budowa kesonu do pewnej wysokości będzie się odbywała przy wynurzonym doku, jednak później betonowanie (budowa kesonu wzwyż) odbywać się będzie przy jednoczesnym stopniowym (odpowiadającym postępowi w budowie kesonu) zanurzaniu doku (razem z dolną częścią kesonu). Jednostka ze stoczni Crist ma zostać także wyposażona w niestandardowy system sterowania i monitoringu operacji balastowania, który - przy zmieniającej się masie i zmiennym rozkładzie mas podczas budowy kesonu zapewni stałe wypoziomowanie jednostki, bezpieczeństwo w czasie wykonywanych prac a także ochronę przed wpływem warunków środowiskowych (wiatru, falowania i prądów morskich). Kesony będą budowane i wodowane na "doku", a następnie odholowywane na miejsce zatopienia i instalacji.
To nie pierwszy raz, kiedy Monako sztucznie zwiększa swoja powierzchnię – a przypomnijmy, że wynosi ona ok. 2 km kw. Do tej pory stworzono już "platformę Portier" (z Ogrodem Japońskim i Grimaldi Forum), "platformę Sporting", plażę Larvotto, Fontvieille i poszerzenie Port Hercule, zabierając morzu ponad 40 hektarów.
Tagi:
Monaco,
Crist,
keson